Olfaktorisk markedsføring?

Duftmarkedsføring og Duft-merkevarebygging er kunsten å bruke en duft eller signaturduft for å assosiere et produkt, en tjeneste eller et varemerke med spesifikke minner og følelser.

Duft brukes av bedrifter som et ekstra og kraftig markedsføringsverktøy for å skille dem fra konkurrentene, og samtidig signalisere kvalitet. Vi omtaler duft som “det 4. stolbenet”.

En studie utført av The Sense of Smell Institute, viser at 90% husket når de sist luktet en duft – men bare 50% husket akkurat hva de så samtidig.


Store merkevarer bruker vitenskapen og studier av duftmarkedsføring

Visste du at Duft™ er del av en betydelig industri, lidenskapelig dedikert til å utvikle duftlogoer for merkevarer i alle størrelser?

Duftmarkedsføring er stort på verdensbasis, men til nå er denne formen for sensorisk markedsføring relativt ukjent i Norge, og brukes i stor grad av de internasjonale aktørene på utvalgte steder. Dette er en stor fordel for norske selskaper som ønsker å utforske kraften av duft i merkevarebyggingen - og være tidlig ute. Duftmarkedsføring kommer for fullt, også i Norge!

Amerikanske selskap har sverget til duftmarkedsføring i flere tiår. Alt fra fast-foodrestauranter, hoteller, detaljhandel, treningsenter til helsevesen og lege- og tannlegekontorer bruker duft som en måte å nå ut til kunder, gjester og pasienter på et følelsesmessig nivå. Både for å oppmuntre til engasjement, økt salg og kundetilfredshet, men også innen helsesektoren for å lindre stress, angst og urolighet.

Duft er kraftig og stemningsfullt, og forskning viser at duft i stor grad er knyttet til minnet og kan vekke sterke følelser hos oss mennesker. Dette gjør det til det perfekte verktøyet for selskapet som ønsker å skape en følelsesmessig forbindelse med kunden.

Duftmarkedsføring er mer enn bare å spre en behagelig duft i et rom. Det er kunsten å ta et selskaps merkeidentitet, markedsføringsbudskap og målgruppe til å skape en duft som forsterker disse verdiene. Å styrke en merkevare med duft har evnen til å påvirke atferd og trigge minner nesten umiddelbart. Kombinert med andre markedsføringssignaler, kan duft forsterke en merkevareopplevelse, etablere en langvarig forbindelse med forbrukere, styrke intern kultur og skape dedikerte merkevareambassadører.


Større merkevarer som aktivt bruker duftmarkedsføring…


Duftmarkedsføring er en driver som etablerer merkevare.

Å skape minneverdige opplevelser og følelsesmessige forbindelser med forbrukere er avgjørende for å vinne forbrukers kjøpelyst og langsiktig merkelojalitet.

Lukt er den kraftigste og mest emosjonelle av alle sansene. Ved å bruke duft er merkevarer i stand til å få kontakt med forbrukere på et dypere følelsesmessig nivå, noe som resulterer i en mer minneverdig opplevelse.

Duft kan tiltrekke seg nye kunder, øke salget, øke verdi og utvide merkevaregjenkjenning og kundetilfredshet.

Luktesansen vår antas å påvirke 75 % av våre daglige følelser. Den nære forbindelsen mellom luktkjertelen, som ofte omtales som Olfactory, registrerer lukt, og det limbiske systemet, som styrer følelser og minner, er kraften bak luktesansen vår.

Duftreseptorer i nesen kobles direkte til den delen av hjernen som er ansvarlig for hukommelse og følelser. Dette er grunnen til at en lukt har evnen til å transportere deg til et bestemt tidspunkt og sted, og kobler deg tilbake til et bestemt minne eller en bestemt følelse.

Mennesker er i stand til å gjenkjenne omtrent 10 000 forskjellige lukter, og det som er mer bemerkelsesverdig er at vi husker lukt med 65 % nøyaktighet etter et år, i motsetning til bare 50 % av bilder etter tre måneder. (Sense of Smell Institute).

Forrige
Forrige

Signaturduft;