Sensorisk markedsføring;
Hva er det?
Vi mennesker oppfatter verden rundt oss gjennom fem sanser, og omgjør biokjemiske signaler til nyttig informasjon. Spesielt fascinerende er signalene av hormonelle bølger som produserer det vi kaller; følelser. Sensorisk markedsføring lar oss oppleve en merkevare på nøyaktig samme måte ved å ta oss med på en reise i kraftig, emosjonell stimuli.
Hensikten med sensorisk markedsføring er å stimulere alle fem sansene hos kunden slik at vi føler en dyp forbindelse med merkeidentiteten, går utover de vanlige grensene og omfavner underbevissthetens ekstraordinære, subtile verden. Mange fine ord; men det er sånn det funker.
Sensorisk markedsføring lar oss oppleve merkevarer på en reise med kraftig, emosjonell stimuli.
Et nytt konsept innen branding.
Hvert merke har noen rasjonelle og lett gjenkjennelige elementer som farger, logo, den visuelle stilen, utforming av butikklokaler, møbler også videre. Men disse elementene er bare begynnelsen på en dypere reise.. En merkevare består også av merkets filosofi, posisjonering, verdiene som oppfattes og statussymbolet det representerer.
Å studere en merkevare for å definere identiteten er en langvarig, kompleks prosess som tar sikte på å beskrive merkevaren fra alle forskjellige perspektiver for å etablere et følelsesmessig bånd. Å velge å utforske mulighetene for sensorisk merkevarebygging betyr å legge nyanser til hvert tilbud, miljø, produkt, plass eller begivenhet. Resultatet er å bringe sammen - i en potent blanding - en merkevare som oppleves gjennom syn, lyd, berøring, smak og lukt.
Og av disse fem sansene er luktesansen den mest direkte og virkningsfulle.
Sensorisk markedsføring;
En merkevare som oppleves gjennom syn, lyd, berøring, smak og lukt
Olfactory Branding; ..kjernen i sensorisk merkevarebygging.
Mens alle sansene har kraften til å fremkalle noe, er luktesansen den sanne lederen av oppdraget. Lukt-stimuli har nemlig en hurtigkanal til underbevisstheten, og behandles av de samme områdene i hjernen som er ansvarlige for å skape følelser og minner.
Hos Duft™ skaper vi emosjonelle duftlogoer gjennom forskjellige type dufter som er spesielt forsket frem av nevropsykologiske eksperter, duftspesialister og raffinerte "neser" fra parfymeindustrien.
Olfactory Branding bygger eksklusivitet!
Detaljhandelen bruker sensorisk merkevarebygging for spre subtile, usynlige følelser i luften, noe som kan fullstendig transformere handleopplevelsen i en butikk. Det forlenger tiden kunden bruker i butikken, øker den gjennomsnittlige transaksjonsverdien og gjør rommet til en emosjonell duftopplevelse.
Duften av Champagne-lunch;
Verdens beste nattklubber, lobbybarer og restauranter med Champagne-lunch er alle opptatt av en nøye, kuratert blanding av sansestimuli.
VIP-status, duftende messer og arrangementer
Sensorisk merkevarebygging har kraften til å få folk til å føle at de er på rett sted, med de rette menneskene og riktig sosial status. Verdens beste nattklubber, lobbybarer og restauranter med Champagne-lunch er alle opptatt av en nøye kuratert blanding av sansestimuli. Alle formater for eksklusivt, sosialt samvær er skapt for å flykte fra det daglige strevet og bli innhyllet i et mikrokosmos som representerer hvem de er.
Et duftsatt lokale forsterker dette. Olfactory Branding bygger eksklusivitet!
En duftlogo skaper en umiddelbar, positiv merkevaregjenkjenning. Dette er en utrolig nyttig strategi i omgivelser der det er viktig å skille seg ut. På store utstillinger, messer og bransjearrangementer er det å duftsette lokalet med en unik duftsignatur, en uslåelig taktikk for å bli lagt merke til og tiltrekke potensielle besøkende og nye kunder.