Joachim Aulie Joachim Aulie

Sensorisk markedsføring;

Sensorisk markedsføring;

Hva er det?

Vi mennesker oppfatter verden rundt oss gjennom fem sanser, og omgjør biokjemiske signaler til nyttig informasjon. Spesielt fascinerende er signalene av hormonelle bølger som produserer det vi kaller; følelser. Sensorisk markedsføring lar oss oppleve en merkevare på nøyaktig samme måte ved å ta oss med på en reise i kraftig, emosjonell stimuli.

Hensikten med sensorisk markedsføring er å stimulere alle fem sansene hos kunden slik at vi føler en dyp forbindelse med merkeidentiteten, går utover de vanlige grensene og omfavner underbevissthetens ekstraordinære, subtile verden. Mange fine ord; men det er sånn det funker.

Sensorisk markedsføring lar oss oppleve merkevarer på en reise med kraftig, emosjonell stimuli.


Et nytt konsept innen branding.

Hvert merke har noen rasjonelle og lett gjenkjennelige elementer som farger, logo, den visuelle stilen, utforming av butikklokaler, møbler også videre. Men disse elementene er bare begynnelsen på en dypere reise.. En merkevare består også av merkets filosofi, posisjonering, verdiene som oppfattes og statussymbolet det representerer.

Å studere en merkevare for å definere identiteten er en langvarig, kompleks prosess som tar sikte på å beskrive merkevaren fra alle forskjellige perspektiver for å etablere et følelsesmessig bånd. Å velge å utforske mulighetene for sensorisk merkevarebygging betyr å legge nyanser til hvert tilbud, miljø, produkt, plass eller begivenhet. Resultatet er å bringe sammen - i en potent blanding - en merkevare som oppleves gjennom syn, lyd, berøring, smak og lukt.

Og av disse fem sansene er luktesansen den mest direkte og virkningsfulle.


Sensorisk markedsføring;

En merkevare som oppleves gjennom syn, lyd, berøring, smak og lukt

Olfactory Branding; ..kjernen i sensorisk merkevarebygging.

Mens alle sansene har kraften til å fremkalle noe, er luktesansen den sanne lederen av oppdraget. Lukt-stimuli har nemlig en hurtigkanal til underbevisstheten, og behandles av de samme områdene i hjernen som er ansvarlige for å skape følelser og minner.

Hos Duft™ skaper vi emosjonelle duftlogoer gjennom forskjellige type dufter som er spesielt forsket frem av nevropsykologiske eksperter, duftspesialister og raffinerte "neser" fra parfymeindustrien.

Olfactory Branding bygger eksklusivitet!

Detaljhandelen bruker sensorisk merkevarebygging for spre subtile, usynlige følelser i luften, noe som kan fullstendig transformere handleopplevelsen i en butikk. Det forlenger tiden kunden bruker i butikken, øker den gjennomsnittlige transaksjonsverdien og gjør rommet til en emosjonell duftopplevelse.

Duften av Champagne-lunch;

Verdens beste nattklubber, lobbybarer og restauranter med Champagne-lunch er alle opptatt av en nøye, kuratert blanding av sansestimuli.

VIP-status, duftende messer og arrangementer

Sensorisk merkevarebygging har kraften til å få folk til å føle at de er på rett sted, med de rette menneskene og riktig sosial status. Verdens beste nattklubber, lobbybarer og restauranter med Champagne-lunch er alle opptatt av en nøye kuratert blanding av sansestimuli. Alle formater for eksklusivt, sosialt samvær er skapt for å flykte fra det daglige strevet og bli innhyllet i et mikrokosmos som representerer hvem de er.
Et duftsatt lokale forsterker dette. Olfactory Branding bygger eksklusivitet!

En duftlogo skaper en umiddelbar, positiv merkevaregjenkjenning. Dette er en utrolig nyttig strategi i omgivelser der det er viktig å skille seg ut. På store utstillinger, messer og bransjearrangementer er det å duftsette lokalet med en unik duftsignatur, en uslåelig taktikk for å bli lagt merke til og tiltrekke potensielle besøkende og nye kunder.

Les mer
Joachim Aulie Joachim Aulie

Signaturduft;

Signaturduft;

Historiefortelling og duftlogo i ett…

Luktesansen er den sterkeste av menneskets fem sanser og er direkte knyttet til minne og følelser. Ved å bruke den unike muligheten som ligger i en signaturduft, skapes varige minner eksklusivt til din merkevare.

Luktesansen kan - som ingen annen sans - ubevisst påvirke menneskelige følelser.
En skreddersydd signaturduft er derfor et kraftig virkemiddel og forsterker den opplevde kvaliteten av merkevaren.

Merkevarer handler om magiske historiefortellinger. Vi kaller det ´Storysmelling´.


Nye strategier for å bli minneverdig.

Alle merkevarer har en historie å fortelle. Den virkelige utfordringen ligger i hvordan du forteller det så engasjerende at publikum ønsker å være en del av den.

For å nå det målet er det noen nøkkelelementer som utgjør merkevareidentiteten.

Å skape en merkeidentitet betyr å skape et unikt sett med assosiasjoner i kundens sinn. Det er disse assosiasjonene som på en perfekt måte uttrykker merkevarens DNA og personlighet.

Det primære målet for alle som jobber med merkevarebygging er å gjøre bedriftens identitet minneverdig i forbrukernes sinn. For å oppnå det tyr flere og flere bedrifter til sofistikerte merkeopplevelser; strategier som stimulerer publikums sanser ved å skape autentiske, uforglemmelige opplevelser.

I forsøket på å etablere emosjonell forbindelse med sin målgruppe, bruker nå markedsføringseksperter i økende grad de utrolige muligheter som ligger i luktesansen vår. Menneskets luktesans har evnen til å stimulere hjerneaktivitet på bemerkelsesverdig dype og overraskende måter. Eksklusive merkevarer bruker duft som et strategisk element i identiteten hvor den forsterker opplevd kvalitet og utvider kundereisen til nye områder.


Signaturduft;

En skreddersydd prosess, guidet av våre eksperter.

Nevromarkedsføring, duft og overtalelse.

Den siste forskningen innen nevromarkedsføring plasserer duft blant de mest engasjerende kommunikasjonsverktøyene.

For merkevarer er det ekstremt strategisk å benytte seg av den subtile, nevrokjemiske prosessen som ligger i å skape en unik signaturduft.

Ideen bak eksklusive signaturdufter ligger i kraften til å engasjere og stimulere følelsene til å bygge en uimotståelig merkeidentitet. Denne markedsføringsstrategien ligger midt mellom følelsenes fengslende kraft og den vitenskapelige tilnærmingen til de mest komplekse nevrale prosessene.

En merkeidentitet som vekker følelsene.
Den siste forskningen innen nevromarkedsføring plasserer duft blant de mest engasjerende kommunikasjonsverktøyene.

“Olfactory branding” er utviklingen av duftmarkedsføring. Den er i stand til å utnytte hjernens systemer for å behandle ytre stimuli.

I dag kan vi kombinere den eldgamle parfymekunsten med de mest avanserte nevrovitenskapelige funnene, for å lage unike duftlogoer.

Å skape en merkevareidentitet er en delikat operasjon; en merkevares identitet er en kombinasjon hvor merkets elementer og budskap eksisterer i likevekt med sluttbrukeren. Å duftsette en merkevare betyr å berike reisen i kundens fantasi med følelsesmessige nyanser.

Merkevareidentitet;

Å duftsette en merkevare betyr å berike reisen i kundens fantasi med følelsesmessige nyanser.

Et merkes duftlogo er en eksklusiv duft som uttrykker en bedrifts personlighet, visjon og forhold til målgruppen på en måte som umiddelbart blir gjenkjennelig. Dette er en måte å forsterke og bekrefte merkeidentiteten ved å etablere en forbindelse med kunden som ikke er mulig gjennom de andre sensoriske kanalene.

Signaturduften blir et fortellerverktøy som planter en ekte «dufthistorie" inn i kundens sinn.

En skreddersydd prosess, guidet av våre eksperter.

Utgangspunktet for å lage en skreddersydd signaturduft er en grundig kundeorientering, hvor vi samler inn detaljert informasjon som på mange måter ligner det å skape en tradisjonell merkeidentitet.

Hver duftdråpe er tilført merkevarens ambisjoner, utvikling, mål, karakter, de unike egenskapene til alle menneskelige ressurser, "grunn til hvorfor" - selve essensen av merkevare.
Alle elementene som gjør den unik og tiltalende i øynene til merkevarens målkunder.

Å finne din merkevares egen signaturduft betyr å åpne dørene til en ny form for kommunikasjon. En som er multi-sensorisk, original og svært effektiv.

Les mer
Marcus Mossberg Marcus Mossberg

Olfaktorisk markedsføring?

Olfaktorisk markedsføring

Duftmarkedsføring og Duft-merkevarebygging er kunsten å bruke en duft eller signaturduft for å assosiere et produkt, en tjeneste eller et varemerke med spesifikke minner og følelser.

Duft brukes av bedrifter som et ekstra og kraftig markedsføringsverktøy for å skille dem fra konkurrentene, og samtidig signalisere kvalitet. Vi omtaler duft som “det 4. stolbenet”.

En studie utført av The Sense of Smell Institute, viser at 90% husket når de sist luktet en duft – men bare 50% husket akkurat hva de så samtidig.


Store merkevarer bruker vitenskapen og studier av duftmarkedsføring

Visste du at Duft™ er del av en betydelig industri, lidenskapelig dedikert til å utvikle duftlogoer for merkevarer i alle størrelser?

Duftmarkedsføring er stort på verdensbasis, men til nå er denne formen for sensorisk markedsføring relativt ukjent i Norge, og brukes i stor grad av de internasjonale aktørene på utvalgte steder. Dette er en stor fordel for norske selskaper som ønsker å utforske kraften av duft i merkevarebyggingen - og være tidlig ute. Duftmarkedsføring kommer for fullt, også i Norge!

Amerikanske selskap har sverget til duftmarkedsføring i flere tiår. Alt fra fast-foodrestauranter, hoteller, detaljhandel, treningsenter til helsevesen og lege- og tannlegekontorer bruker duft som en måte å nå ut til kunder, gjester og pasienter på et følelsesmessig nivå. Både for å oppmuntre til engasjement, økt salg og kundetilfredshet, men også innen helsesektoren for å lindre stress, angst og urolighet.

Duft er kraftig og stemningsfullt, og forskning viser at duft i stor grad er knyttet til minnet og kan vekke sterke følelser hos oss mennesker. Dette gjør det til det perfekte verktøyet for selskapet som ønsker å skape en følelsesmessig forbindelse med kunden.

Duftmarkedsføring er mer enn bare å spre en behagelig duft i et rom. Det er kunsten å ta et selskaps merkeidentitet, markedsføringsbudskap og målgruppe til å skape en duft som forsterker disse verdiene. Å styrke en merkevare med duft har evnen til å påvirke atferd og trigge minner nesten umiddelbart. Kombinert med andre markedsføringssignaler, kan duft forsterke en merkevareopplevelse, etablere en langvarig forbindelse med forbrukere, styrke intern kultur og skape dedikerte merkevareambassadører.


Større merkevarer som aktivt bruker duftmarkedsføring…


Duftmarkedsføring er en driver som etablerer merkevare.

Å skape minneverdige opplevelser og følelsesmessige forbindelser med forbrukere er avgjørende for å vinne forbrukers kjøpelyst og langsiktig merkelojalitet.

Lukt er den kraftigste og mest emosjonelle av alle sansene. Ved å bruke duft er merkevarer i stand til å få kontakt med forbrukere på et dypere følelsesmessig nivå, noe som resulterer i en mer minneverdig opplevelse.

Duft kan tiltrekke seg nye kunder, øke salget, øke verdi og utvide merkevaregjenkjenning og kundetilfredshet.

Luktesansen vår antas å påvirke 75 % av våre daglige følelser. Den nære forbindelsen mellom luktkjertelen, som ofte omtales som Olfactory, registrerer lukt, og det limbiske systemet, som styrer følelser og minner, er kraften bak luktesansen vår.

Duftreseptorer i nesen kobles direkte til den delen av hjernen som er ansvarlig for hukommelse og følelser. Dette er grunnen til at en lukt har evnen til å transportere deg til et bestemt tidspunkt og sted, og kobler deg tilbake til et bestemt minne eller en bestemt følelse.

Mennesker er i stand til å gjenkjenne omtrent 10 000 forskjellige lukter, og det som er mer bemerkelsesverdig er at vi husker lukt med 65 % nøyaktighet etter et år, i motsetning til bare 50 % av bilder etter tre måneder. (Sense of Smell Institute).

Les mer